●ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
E-shopy trhajú rekordy v používaní kartónov
Dôsledkom prekvitajúcich online nákupov sú nespočetné tony kartónov a plastov.
120 miliónov balíkov ročne, ktorých obaly sa použijú väčšinou len raz
E-commerce napreduje a vytvára množstvo odpadu
S medziročným nárastom 15 % majú online obchody stále svetlú budúcnosť. Výhod pre spotrebiteľov je mnoho: rýchle dodanie, široký výber, jednoduché porovnávanie produktov a služieb, ich ceny a spotrebiteľské recenzie.
Aj keď v tejto oblasti chýba hlbší prieskum, predbežné štúdie naznačujú, že elektronický obchod by mal mať lepší vplyv na životné prostredie ako tradičný.
Niektoré aspekty elektronického obchodu však znepokojujú najmä ochrancov prírody. Rýchle doručenie znemožňuje kumuláciu zásielok. Bezplatné vrátenie často vedie k zbytočným spiatočným cestám. Výpredaje a akcie podporujú nadmernú spotrebu. Zákazníci znižujú priemerné sumy objednávok a nakupujú radšej častejšie. Toto všetko si vyžaduje oveľa väčšiu frekvenciu doručovania a zásadne zvyšuje spotrebu obalového materiálu.
V roku 2021 urobilo aspoň jeden online nákup až 46 % Slovákov a doručilo sa okolo 120 miliónov zásielok. V 80 % prípadov sú objednávky zabalené v kartóne a v 20 % v plastovom obale. Tieto obaly vytvárajú značné množstvo odpadu, ktorý sa musí zbierať, triediť, recyklovať alebo likvidovať.
Plasty nemožno recyklovať donekonečna
V elektronickom obchode sa plasty často používajú nielen ako obalový materiál. Slovensko je síce na poprednom mieste v rámci EÚ s 53 % recyklovaných plastov, no aj tak je to stále málo. Niektoré druhy plastov sa totiž vôbec nedajú recyklovať a tie, ktoré áno, zase nemožno recyklovať donekonečna. Tento proces je efektívny iba istý čas, pokiaľ kvalita neklesne na úroveň, že plast musí skončiť na skládke alebo v spaľovni.
Recyklácia sa donedávna vnímala ako riešenie problému s plastmi, no najnovšie štúdie ukazujú, že ak bude množstvo plastov naďalej rásť rovnakým tempom ako doteraz, recyklácia stačiť nebude.
Kartón, líder v
e-commerce
Kartón je nesporný líder pri balení tovaru v e-shopoch. Jeho pevnosť, ľahkosť a dostupnosť z neho robí riešenie číslo jeden pre e-obchodníkov. Ďalšou výhodou je, že sa dá celkom ľahko recyklovať. Napriek tomu končí až 32 % kartónu v spaľovniach alebo na skládkach a táto miera sa bude pravdepodobne zvyšovať. Prečo? Pretože sektor recyklácie kartónu je uprostred krízy, úplne zavalený miliónmi ton, ktoré čakajú na spracovanie.
Rovnako ako pri plastoch recyklácia kartónu neumožňuje jeho nekonečné opätovné použitie. Celulózové vlákna, ktoré ho tvoria, sa pri každej jednej recyklácii poškodzujú, čím sa znižuje jeho kvalita. V priemere je možné kartón recyklovať iba 7-krát. Navyše, recyklačný proces kartónu je veľmi náročný na vodu a energiu. Každý cyklus má ďalekosiahly environmentálny dosah, ktorý zvyšuje odpadovú bilanciu tohto materiálu.
Jeden život nestačí, nechajme ich žiť 100x dlhšie
Kartónové či plastové obaly sa môžu pri veľkom šťastí použiť na dve až tri doručenia. Vo väčšine prípadov je to však len raz. Balíky Repetito sú navrhnuté tak, aby vydržali aspoň 100 doručení.
Problém!
Riešenie?
Problém je lineárny model, ktorý stále prevláda
Bez ohľadu na to, či sú obaly vyrobené z plastu, kartónu alebo papiera, jednorazové použitie sa riadi lineárnym modelom „vyrob, použi, vyhoď“.
Riešením je uzavretie slučky
Tento koncept sa nazýva obehové hospodárstvo a jeho cieľom je prechod z lineárneho modelu na obehový na základe 3 princípov:
- eliminovať odpad a znečistenie
- udržať výrobky a materiály v obehu
- regenerovať prírodné zdroje
Ale Repetito je z plastu!
Áno, balíky Repetito sú vyrobené z plastu. Všetky obalové materiály majú negatívny vplyv na životné prostredie. Čokoľvek na jedno použitie je však väčší problém ako plastový obal, ktorý môže byť použitý v niektorých prípadoch 100- a viackrát a ktorý sa dá kompletne recyklovať na konci životnosti. Materiál, z ktorého sú balíky vyrobené, umožňuje trvanlivosť na sto doručení, čím zásadne znižuje dosah na životné prostredie.
-15 kg
CO2
0.142 kg CO2
Na ceste späť
-21 kg